Rośnie znaczenie wyceny znaku towarowego
Oszacowanie wartości marki nie jest łatwe. Mnogość metod i odmienne wyniki przy ich stosowaniu sprawiają, że nie można uzyskać obiektywnego wyniku, a przepisy nie zawierają wytycznych w tym zakresie. Nieodzowne jest doświadczenie.
Znak towarowy jest integralną częścią budowania wizerunku oraz rozpoznawalności przedsiębiorstwa. Stale rosnące zainteresowanie zarządzaniem wartością firmy skutkuje dynamicznym rozwojem metod wyceny jej marki. Uprzedni wybór prawidłowego podejścia przy szacunkach ma wymierny wpływ na optymalne kierowanie przedsiębiorstwem. Marka jest również elementem kapitału intelektualnego, rezultatem wcześniejszego zastosowania wiedzy. Marką może być:
- nazwa,
- symbol,
- znak,
- wzór lub
- kombinacja tych elementów.
Według specjalistycznej literatury marka powinna być chroniona prawem ochronnym i stanowi znak towarowy.
Wartość marki wynika z dodatkowych wpływów, jakie jej właściciel uzyskuje ze sprzedaży produktów oznaczonych daną marką ponad wpływy, które mógłby uzyskać ze sprzedaży dokładnie takich samych produktów, ale nieoznaczonych marką, lub oznaczonych marką obojętną.
Zgodnie z brzmieniem art. 120 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej (tekst jedn.: DzU z 2013 r., poz. 1410) znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa.
Przykład
W praktyce...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta